مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

کرمانشاه: بیش از نیم قرن از عمر پروژه تعریض شریان اصلی تردد و ترافیکی شهر کرمانشاه با تمام حرف و حدیث‌هایی که در مورد تخریب بناهای قدیمی آن وجود دارد می‌گذرد؛ خیابان مدرس با این اوصاف کاملا مستعد ماندگار شدن در کتاب‌های ثبت رکورد است.

 نیم قرن انتظار برای تعریض شریان اصلی کرمانشاه

 البته، کرمانشاه با این پروژه‌های کش آمده و خسته از رهگذر تاریخ غریبه نیست. به گفته برخی اگر میزان پیشرفت تعریض این خیابان را بر تعداد روزهایی که از عمر آغاز پروژه گذشته است تقسیم کنیم عبارت کلیشه‌ای پیشرفت میلی‌متری کاملا بر قامت این خیابان زخم‌خورده خودنمایی می‌کند.

مهر در این خصوص گزارش داد که اگر کمی با دقت به چاله‌هایی که تحت عنوان پایه مجتمع‌های تجاری در گوشه‌گوشه این خیابان حفاری شده‌اند بنگریم یا به دیوارهای تخریب شده‌ای که به نام عقب‌نشینی سال‌هاست زحمت تزیین نمای خیابان را به دوش کشیده‌اند نگاهی بیندازیم، کاملا هویداست که صفت زخم خورده را پر بیراه هم به‌کار نبرده‌ایم. نکته جالب اینجاست که این همه صبر و طولانی شدن و حاشیه‌پردازی برای این پروژه‌ کش‌دار در حالی صورتی گرفته که برخی از مسئولان و کارشناسان اعتقاد دارند که این خیابان با در بر داشتن مساحت قابل توجهی از ابنیه و ساختمان‌های قدیمی، قسمتی از بار هویت تاریخی کرمانشاه را به دوش می‌کشد و این تعریض در واقع تعرض به این هویت است.

تعریض‌‌ خیابان مدرس نباید آغاز می‌شد

یکی از اعضای شورای شهر کرمانشاه معتقد است که خیابان مدرس یک سند تاریخی برای کرمانشاه است و پروژه تعریض آن از اساس نباید آغاز می‌شد. احسان احسانی اظهار داشت: کاش وقتی که قرار بود این طرح آغاز شود مدیران شهری کرمانشاه با نگاه یک سند و شناسنامه به خیابان مدرس می‌نگریستند و این اقدام کلید نمی‌خورد. وی از ساخت و سازهای بی‌برنامه در این خیابان انتقاد کرد و گفت: معتقدم نه‌تنها برنامه‌ای برای اعطای مجوز به ساخت و سازها وجود نداشته است بلکه پیش نیاز خدماتی بسیاری از اینها مثل پارکینگ و... هم دیده نشده است. احسانی گفت: به هر حال این اقدامات انجام شده و اکنون باید با به‌کار‌گیری تیم‌ها و گروه‌های متخصص در حوزه معماری شهری این شاهرگ ارتباطی شهر را به‌خوبی مدیریت کنیم. ظاهرا سایر مدیران استان کرمانشاه نیز با دیدگاه احسانی، عضو شورای شهر موافقند ‌و با دعوت مدیران بنیاد مستضعفان برای ساماندهی بافت‌های فرسوده به کرمانشاه و سرکشی‌های مکرر مدیران استانی گام به گام و اندک اندک هم که شده برای پیشبرد تعریض خیابان مدرس تلاش می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه اما گفت: همکاری مردم مخصوصا کسبه و بازاریان در پیشرفت این پروژه بسیار مؤثر است و شورای شهر نیز مشوق‌هایی را برای این موضوع درنظر گرفته است. خسرو زرافشانی اظهار داشت: شورا مصوب کرده است که مالکین مغازه‌ها و بخش خصوصی که هم‌اکنون در خیابان مدرس هستند با مجوز 250درصدی تراکم و گرفتن مبالغ بلاعوض برای مشارکت در تعریض خیابان مدرس ترغیب شوند. زرافشانی ادامه داد: همچنین واگذاری واحد‌های تجاری احداث شده در آینده به مالکین مغازه‌های کنونی این خیابان یکی از سیاست‌های تشویقی شورا و شهرداری است.

وی افزود: در ماه‌های اخیر سرعت تعریض خیابان مدرس چشمگیر بوده است که شهرداری کرمانشاه در این خصوص نقش ویژه‌ای دارد. وی با اشاره به برخی از راهکارها برای سرعت بخشی به پروژه مدرس به‌کارگیری توان بخش خصوصی را یکی از مهم‌ترین آنها عنوان کرد. همچنین مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر کرمانشاه اظهار داشت: در ششمین مرحله از تعریض خیابان مدرس قسمت روبه‌روی مجتمع پارسیان و گلستان که با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال احداث هستند به‌زودی تخریب و در مسیر تعریض قرار خواهند گرفت که با این اقدام مساحت قابل توجه دیگری از خیابان مدرس کرمانشاه آزاد خواهد شد. پیمان رحیمی گفت: قبل از این مرحله نیز 200مترمربع از خیابان مدرس در محدوده خیابان آیت‌الله حاج‌آخوند آزاد‌سازی‌ شده است.به هر حال خیابان مدرس پروژه 50ساله ای است که باید هرچه سریع‌تر به اتمام برسد اما این نکته را نیز نمی‌توان فراموش کرد که این خیابان با در بر داشتن بناهای تاریخی از دوره پهلوی اول مورد توجه میراث فرهنگی نیز هست.

کد خبر 237677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز